منظور از دستگاه خمیرگیر چیست؟

تاریخ انتشار :
1397/5/18 13:31

منظور از دستگاه خمیرگیر چیست؟

دستگاه خمیرگیر عبارت است از دستگاهی که برای تبدیل آرد به خمیر قابل استفاده در صنعت نانوایی، قنادی و ... مورد استفاده قرار می گیرد. در گذشته پیش از شروع پیشرفت ها در عرصه تهیه نان و لوازم قنادی، مردم بصورت دستی اقدام به تهیه خمیر از آرد می نمودند که این امر باعث هدر رفتن زمان زیاد می شود و همچنین به دلیل طولانی شدن زمان این فرایند، امکان نفوذ میکروب هاو آلودگی های مضر به داخل خمیر وجود داشت.

اما با گذشت زمان و آغاز پیشرفت ها در همه عرصه ها، عرصه تهیه نان و لوازم قنادی نیز متحول شده و دستگاه های مدرن و مجهزی وارد این صنعت شدند که زمان رسیدن به نتیجه نهایی یعنی آماده شدن نان در نانوایی و یا خمیر خام برای استفاده در قنادی و شیرینی پزی، بسیار کاهش یافت. همچنین دستگاه خمیرگیر باعث تمیزی بیشتر در نانوایی ها و کارگاه های قنادی شد که در گذشته این امر بدلیل وجود و دخالت دست، امکان پذیر نبود.

دستگاه های خمیرگیر با توجه به محیط استفاده و نوع استافده از آن، در اندازه ها و ابعاد مختلفی به بازار عرضه می شوند.معیار سنجش دستگاه های خمیرگیر بر حسب وزن قابل تحمل آن دستگاه می باشد. 

به  عنوان مثال از دستگاه خمیرگیر 40 کیلویی، 80 کیلویی و .. می توان نام برد که مصارف هر کدام در مکان معینی است.البته به تازگی دستگاه های خمیرگیر کوچک تری در وزن های 15 کیلوگرم ، 20 کیلوگرم  نیز تولید شده اند که نیاز کارگاه های کوچک خانگی را به راحتی می تواند تامین نماید.